Konsumentskydd

En konsument är en person som köper tjänster eller produkter för att användas av sig själv eller sin familj. Alla medborgare som använder pengar är konsumenter, oavsett ålder. Affärsföretag, så som butiker, frisörsalonger, försäkringsbolag och webbutiker erbjuder en inköpsmöjlighet. Då ett avtal uppstår mellan konsumenten och affärsföretaget om affären efterföljs konsumentskyddslagen.

Avtal uppstår då konsumenten köper eller beställer varan. Ett avtal som ingåtts får inte förändras, om man inte kommer överens om något annat. Säljaren ska leverera produkten inom överenskommen tid och köparens uppgift är att betala priset inom överenskommen tidsram. Ibland är det ännu möjligt att häva köpet. Förutsättningen för att häva köpet är att säljaren går med på detta, att han ger varan en bytes- och returrätt eller att det finns ett fel på den beställda varan eller tjänsten eller att den inte motsvarar den produkt som beställts.

Under 18 år gamla får inte självständigt göra stora inköp. Till exempel kräver inköp av ett husdjur, en moped, årskort på ett gym eller en utlandsresa tillstånd av en myndig. En person under 18 år får heller inte köpa på kredit. Om en minderårig har gjort ett otillåtet köp är det försäljaren som bär ansvaret för affären och föräldrarna kan kräva att köpet hävs.

För distansförsäljning i Finland är konsumentskyddet starkare än för sedvanlig handel. Om du till exempel köper en vinterjacka från en webbaffär utan att prova den först lönar det sig att ta en titt på affärens returinstruktioner. Om jackan inte passar kan du alltid returnera den inom 14 dagar om den är i samma skick som en ny jacka. Olika affärer har olika returpolicyn. Ibland uppstår problem i affärer. Butiken kanske till exempel inte levererar den vara du köpt och betalat eller också är varan fel och butiken tar inte ansvar för den. Oftast vill butikerna rätta till felet de gjort och avsluta affären med heder. Om du upptäcker ett fel ska du ta direkt kontakt med affären och göra en saklig och klar reklamation. Om de är ovilliga att nå samförstånd hjälper konsumentrådgivningen dig vidare.

Du kan ta kontakt med konsumentrådgivaren per telefon, på webben eller med ett personligt besök. Handledningen och medlingshjälpen är kostnadsfria. Om bråket inte kan medlas kan du föra saken till konsumenttvistenämnden för behandling Dessa instanser kan dock inte behandla en köpetvist mellan två privatpersoner, till exempel mellan två kompisar. Konsumentskyddslagen gäller inte då privatpersoner gör affärer, utan då gäller handelslagen. Då ska den som är missnöjd med affären klaga direkt till affärens andra part och om de inte når samförstånd kan ärendet behandlas ända uppe i tingsrätten.

[instagram-feed]